دسته‌بندی مقالات جدیدترین مقالات مقالات تصادفی مقالات پربازدید

جدیدترین مقالات

مقالات تصادفی

مقالات پربازدید

آیت الله کعبی: برای اسلامی کردن شهر قطعا محله اسلامی می تواند الگو باشد.

آیت الله کعبی: برای اسلامی کردن شهر قطعا محله اسلامی می تواند الگو باشد.




بایدها و نبایدهای یک محله اسلامی



آیت الله کعبی در دیدار شهردار منطقه دو اهوازمهندس شفیعی و جمعی از کارکنان و مدیران شهرداری اهواز با استقبال از طرح "محله اسلامی" شهرداری منطقه دو، به تبیین ویژگی های یک جامعه کوچک اسلامی پرداختند. آیت الله کعبی دو رکن اساسی محله اسلامی را شکل و محتوا دانستند. 



محله ای که مشکل فاضلاب داشته باشد، محله ای که آلوده باشد و مبلمان شهریش ناموزون است و محله ای که کوچه هایش امنیت و آسایش ندارد و محله ای که در آن دزدی است و محله ای که در آن ظواهر اعتیاد و آسیب های اجتماعی بروز بیرونی دارد، این محله از لحاظ ریخت ظاهری نه تنها اسلامی نیست، بلکه ضد اسلام است.







بسم الله الرحمن الرحیم 

اوایل انقلاب، یعنی در سال پنجاه و هشت، جلسه ای در قم تشکیل می شد، با حضور آیت الله بهشتی، شهید باهنر، آیت الله مومن، مرحوم آیت الله مشکینی، حضرت آیت الله یزدی و آیت الله شرعی که هم اکنون بیمارند و مشهدند شافاه الله و آیت الله آقای هاشمی رفسنجانی و عده ای دیگر.

 اینان اینگونه طراحی می کردند که حال که انقلاب پیروز شده است چه کنیم که مملکت اسلامی باشد؟ 

شهید بهشتی رحمة الله علیه در آن جلسه می گفت: اگر بخواهیم کشور را اسلامی کنیم اول باید قم را اسلامی کنیم. چون "قم" نبض کشور است و برای اینکه "قم" اسلامی شود، ما باید دو کار کلان را به سر انجام برسانیم. 

یک؛ اینکه معلمان آموزش  پرورش را تربیت اسلامی کنیم و ثانیا قضاوت را اسلامی پیش ببریم و برای این کار مدرسه عالی تربیت قضایی در قم راه انداختند که بعدا دانشگاه قم شد.

و پیشنهاد دیگر شهید بهشتی تشکیل دانشگاه علوم پزشکی ویژه خواهران بود که اختلاط در بحث درمان حل شود.

ایده شهید بهشتی این بود که اگر بخواهیم کشور را اسلامی کنیم، باید یک "جامعه اسلامی کوچک"  ایجاد کنیم. جامعه اسلامی کوچک خانواده و بعد مدرسه و بعد مسجد و بعد بازار و بعد اداره و بعد رسانه و...است.

 بنده بر اساس این ایده می خواهم بگویم که برای اسلامی کردن شهر قطعا محله اسلامی می تواند برای یک شهر اسلامی الگو باشد.

اما در محله اسلامی دو رکن وجود دارد؛ شکل و محتوا .

شکل یعنی عمران محله. 

محله ای که مشکل فاضلاب داشته باشد، محله ای که آلوده باشد و مبلمان شهریش ناموزون است و محله ای که کوچه هایش امنیت و آسایش ندارد و محله ای که در آن دزدی است و محله ای که در آن ظواهر اعتیاد و آسیب های اجتماعی بروز بیرونی دارد، این محله از لحاظ ریخت ظاهری نه تنها اسلامی نیست، بلکه ضد اسلام است.

 در محله اسلامی باید به فکر این ظواهر باشیم.



اما محتوا از ظاهر مهمتر است 

محتوای محله اسلامی چند مطلب است. یک؛ بنیاد مستحکم خانوادگی 

دو؛ ارتباطات سالم اجتماعی.

 افراد محله بر اساس حسن جوار با شعار حضرت زهرا سلام الله علیها که می فرمودند «الجار ثم الدار» می توانند زندگی زیباتری داشته باشند.

امام حسن علیه السلام می فرماید که مادرم را می دیدم که هنگام نماز و دعا نام همسایگان را می آورد و برای آنها دعا می کرد و می فرمود: «أما سمعت الرسول الأکرم کان یقول الجار ثم الدار?»



این شعار محله اسلامی است؛ «الجار ثم الدار».

 این از لحاظ روابط اجتماعی به گونه ای که در این محله اسلامی آمار طلاق باید کم باشد. در محله اسلامی ازدواج آسان باید صورت بپذیرد. در این محله اسلامی، روابط والدین با فرزندان باید روابطی محکم باشد و روابط همسایگان باید تعریف شده باشد و بروز داشته باشد. در این محله اسلامی، مرتبه بعد باید مسجد، مسجد شلوغی باشد که هم خانواده ها و هم فرزندانشان آنجا نماز بخوانند.

باز الگو اهل البیت علیهم السلام هستند که در الگوی اهل بیت علیهم السلام وقتی آیه امر به نماز، خطاب به پیامبر اکرم و اهل بیتشان نازل شد که «و أمر أهلک بالصلوة واصطبر علیها» پیامبر اکرم تا لحظه ارتحال دست اهل بیت علیهم السلام  را می گرفت و به مدت نه ماه با خود به نماز می برد و در این مدت این آیه مبارکه را تلاوت می نمود که « إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم تطهیرا»

محله اسلامی چنین محله ای است. محله ای که از لحاظ روابط مستحکم خانوادگی، که چند بعد دارد 

؛ ازدواج آسان، طلاق کم، روابط مستحکم والدین و فرزندان بر اساس ارزشها.

و محور دوم؛ روابط عاطفی و همگرایی همسایگان، 

و مرحله سوم؛ مسجد محوری 

و مرحله چهارم؛ امنیت محله است 

و مرحله پنجم محله اسلامی؛ همیاری محله است؛ «مثل المؤمنين في توادهموتراحمهم وتعاطفهم كمثل الجسد الواحد إذا اشتكى منه عضو تداعى له سائر الجسد بالحمى و السهر»

در محله اسلامی صندوق خیریه محله باید وجود داشته باشد. در محله اسلامی اگر فقراء مورد توجه قرار بگیرند، این می شود نمونه یک محله اسلامی .

در محله اسلامی بزرگی هم البته باید باشد و ریش سفیدانی که از آنها که حرف شنوی  باشد.

اگر ما بتوانیم این مدل را اجرایی کنیم، می توانیم این کار را در سطح شهر پیش ببریم و ما دعا می کنیم که شما در این زمینه موفق باشید و صلی الله علی محمد و آل محمد.

ارسال سوال