دسته‌بندی مقالات جدیدترین مقالات مقالات تصادفی مقالات پربازدید

جدیدترین مقالات

مقالات تصادفی

مقالات پربازدید

بخشی ﺍﺯ ﮐﻼﺱ ﺁﯾﺖﺍﻟﻠﻪ ‏«ﻋﺒﺎﺱ ﮐﻌﺒﯽ ‏» ﺑﺎ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻧﻈﺎﻡ ﺳﺎﺯﯼ ﻓﻘﻬﯽ ؛ ﺑﻪ ﻫﻤﺖ ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺕ ﺑﺴﯿﺞ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ

ﯾﺎﺩﺩﺍﺷﺘﯽ ﺍﺯ ﺁﯾﺖﺍﻟﻠﻪ ﮐﻌﺒﯽ؛

ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺑﻪ ﻣﺜﺎﺑﻪ ﻋﻨﺼﺮﯼ ﺍﺯ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻧﻈﺎﻡ ﺳﺎﺯﯼ ﻓﻘﻬﯽ

ﺩﺭ ﯾﺎﺩﺩﺍﺷﺖ ﭘﯿﺶ ﺭﻭ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﮐﻌﺒﯽ ﺑﻪ ﺗﺒﯿﯿﻦ ﺟﺎﻣﻌﮥ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺑﻪ ﻣﺜﺎﺑﮥ

ﻋﻨﺼﺮﯼ ﺍﺯ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻧﻈﺎﻡ ﺳﺎﺯﯼ ﻓﻘﻬﯽ ﻣﯽﭘﺮﺩﺍﺯﺩ . ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ

ﺑﺴﺘﺮﻫﺎﯼ ﺗﺤﻘﻖ ﻧﻈﺎﻡﺳﺎﺯﯼ ﻓﻘﻬﯽ، ﺟﺎﻣﻌﻪﺳﺎﺯﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻣﺤﺘﻮﺍ

ﻭ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭﻫﺎﯾﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭﻫﺎ ﺩﺭ ﻓﻘﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺴﺠﺪ، ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ، ﻧﻬﺎﺩ

ﺗﻌﻠﯿﻢ ﻭ ﺗﺮﺑﯿﺖ، ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻭ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ .


ﻣﺘﻦ ﭘﯿﺶ ﺭﻭ ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﮐﻼﺱ ﺁﯾﺖﺍﻟﻠﻪ ‏«ﻋﺒﺎﺱ ﮐﻌﺒﯽ ‏» ﺑﺎ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻧﻈﺎﻡ

ﺳﺎﺯﯼ ﻓﻘﻬﯽ ﺍﺳﺖ؛ ﺍﯾﻦ ﺟﻠﺴﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻧﺸﺴﺖﻫﺎﯼ ﺩﻭﺭﮤ ‏« ﻓﻘﻪ ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ

ﻧﻈﺎﻡﺳﺎﺯ ‏» ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻫﻤﺖ ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺕ ﺑﺴﯿﺞ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ

‏( ﻋﻠﯿﻪﺍﻟﺴﻼﻡ ‏) ﺩﺭ ﭘﺎﺋﯿﺰ ۱۳۹۲ ﺩﺭ ﻗﻢ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .

ﺟﺎﻣﻌﻪﺳﺎﺯﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺑﺴﺘﺮ ﺩﯾﮕﺮ ﺗﺤﻘﻖ ﻓﻘﻪ ﻧﻈﺎﻡﺳﺎﺯ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺩﺭ

ﺍﺳﻼﻡ ﻣﺘﺮﺗﺐ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ، ﯾﻌﻨﯽ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﻭ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻭﺟﻮﺩ

ﺣﮑﻮﻣﺖ، ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﮐﻪ ﺟﺰﺀ ﺑﺴﺘﺮﻫﺎﯼ ﻓﻘﻪ ﻧﻈﺎﻡﺳﺎﺯ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﮔﯿﺮﺩ، ﻭﺟﻮﺩ

ﺟﺎﻣﻌﮥ ﻣﺘﻤﺎﯾﺰ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺗﻌﺒﯿﺮ ﺑﻪ ‏« ﺟﻤﺎﻋﻪ ﺍﻟﻤﺴﻠﻤﯿﻦ ‏»

ﻣﯽﮔﺮﺩﺩ . ﺍﺯ ﺁﻥﺟﺎ ﮐﻪ ﺩﺭﻣﻮﺭﺩ ﺍﯾﻦ ﺟﻤﺎﻋﻪ ﺍﻟﻤﺴﻠﻤﯿﻦ ﻭ ﺟﺎﻣﻌﮥ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﮐﻤﺘﺮ ﺑﻪ

ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮏ ﻋﻨﺼﺮ ﺍﺯ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻧﻈﺎﻡﺳﺎﺯ ﻓﻘﻬﯽ ﺑﺤﺚ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﺗﺒﯿﯿﻦ

ﺟﺎﻣﻌﻪﺳﺎﺯﯼ ﺑﺎ ﺭﻭﯾﮑﺮﺩ ﻓﻘﻬﯽ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﻭ ﻭﯾﮋﮔﯽﻫﺎﯼ ﺟﺎﻣﻌﮥ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺑﯿﺎﻥ

ﻣﯽﮔﺮﺩﺩ . ... ادامه مطلب

بررسی فضای تاریخی روایات مانعه از قیام

وجه دوم که انقلاب اسلامی از این بحث ها خارج است چون انقلاب بر پایه دفاع از اسلام و مسلمین و کیان مسلمین اتفاق افتاد و در مورد دفاع مخالفی نیست که بلغ ما بلغ دفاع ساقط نمی شود چون اگر در جایی که دفاع واجب است دفاع از اسلام نشود اسلام از بین می رود (و لکن یقاتل عن بیضة الاسلام فان في ذهاب بيضة الاسلام دروس ذكر محمد) روایت محمد بن عیسی عن الرضا علیه السلام از یونس ساله و هو حاضر از مردی که می رود به جهاد زیر پرچم جور. امام می فرماید: جائز نیست مگر آنجا که اگر جهاد نکند بیضه اسلام از بین می رود.

بنا بر این انقلاب اسلامی از این لحاظ چون اگر شاه می ماند ممکن بود اسلام و تشیع به خطر بیافتد خارج از این بحث ها است.

نکته سومی که قابل گفتن است و این نکته را حضرت امام می فرماید درصحیفه نور مراجعه کنید: (نقل به مضمون توسط مقرر) می فرماید: حتی اگر دویست روایت صحیح السند داشته باشیم که از قیام نهی کنند چون این روایات خلاف صریح قرآن و صریح سنت است به این روایات نباید اعتنا کرد. چون اطلاقات و عمومات امر به جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، قیام بر علیه طاغوت و ظالمین و در جهت نجات مستضعفین، قیام برای عمل به اسلام و قیام برای احیای امر اهل بیت آنقدر زیاد است که جزء مسلمات فقه و اسلام است و این روایات نمی تواند مقاومت کند در برابر این اصول مسلم. ... ادامه مطلب

تقریر درس خارج فقه جهاد/ دوم آبان ماه 1395 آیة الله شيخ عباس كعبي

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله شيخ عباس كعبي، خلاصه تقریر درس خارج فقه استاد بزرگوار حضرت آیة الله شيخ عباس كعبی با موضوع جهاد، بحث "جهاد التمکین لاقامة الدين من ضوء القرآن الکریم" در تاریخ یکشنبه 1395/8/2 به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حدیث امروز از باب وجوب الخوف من الله که این باب چهارده حدیث دارد. بنده حدیث چهارم را انتخاب کردم ( من خاف الله اخاف الله منه کل شیئ و من یخف الله اخافه الله من کل شیئ) خدا ترس و کسی که از خدا می ترسد خدا همه را از او می ترساند. ترس از خدا یعنی ترس از گناه و عواقب شوم گناه و توجه به جایگاه و عظمت الهی و رعایت حریم کبریایی خدا است و نه اینکه انسان مومن ترسناک است بلکه این است که احترام و هیبت و جایگاه مومن برای همه عیان و آشکار می شود.

بر پایه اقسام جهاد یک دسته بندی می کنیم به گونه ای که بتوانیم مباحث جهاد را در قالبی نو مطرح کنیم. بنابراین باب اول از بحث جهاد را تقسیم می کنیم بر سه بخش؛ اول جهاد التمکین، فصل دوم، جهاد دفاع از اسلام و مسلمین و جایگاه نظام اسلامی و فصل سوم جهاد توحید و عدل و درمقابله با ملحدین و طاغوت و مستکبران
... ادامه مطلب

خلاصه تقرير درس خارج فقه جهاد دوشنبه 1395/8/3 موضوع، اسباب و عوامل تمکین در جهاد تمکین

نقطه آغاز جهاد، تلاش و حرکت برای ایجاد یک قدرت حد اقلی برای اسلام است که به این قدرت حداقلی تمکین می گوییم. تمکین از طریق جهاد حاصل می شود. جهاد سبب تمکین است. این جهاد هم واجب است. چون تمکین هم واجب است و جزء هدف دین است. التمکین یحصل باسبابه. فلذا باید اینجا اسباب تمکین و اسباب جهاد را بیان کنیم.
برخی مثل سلفیت تکفیری می گویند باید از تمکین استفاده شود برای اقامه دین اما تمکین دو مقدمه دارد؛ یک الشوکة در مقابل دشمنان و دوم النکایة یعنی ضربه فلج کننده باید به آنها بزنیم تا از پا در بیایند و بعد می گویند اگر این محقق شد تمکین حاصل می شود. سلفیت تمکین را مساوی با میدان جنگ و جهاد را قتالی دانسته اند و معتقدند تمکین بدون حرکت فلج کننده نظامی حاصل نمی شود فلذا باید بی نظمی در حد توحش در سطح جهان انجام بدهند تا اقتدار به ظاهر اسلامی آنها به وجود بیاید و تمکین پیدا کنند و این سوء استفاده از اصطلاح جهاد است. ... ادامه مطلب

خلاصه تقریر چهار درس از دروس خارج فقه جهاد از تاریخ 25 مهر 95 تا 29 مهرماه 95

گزیده تقریر چهار درس از دروس خارج فقه جهاد، اخیر آیة الله شیخ عباس کعبی در مصلای موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی قدس سره الشریف در شهر مقدس قم، این جلسه درسی هر روز راس ساعت هشت صبح در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی قدس سره الشریف واقع در قم بلوار امین بلوار جمهوری بر گزار می گردد. در ادامه مطالب، گزیده مباحث هر جلسه در دسترس عزیزان قرار دارد.
... ادامه مطلب

خلاصه تقریر درس خارج فقه جهاد امروز آیة الله شيخ عباس كعبی

حدیث امروز باز هم از وسائل الشیعة ابواب جهاد النفس و ما یناسبه باب سینزده

روایت چهارم که کلینی از علی بن ابراهیم نقل می کند... از امام صادق علیه السلام که از پدر بزرگوارشان نقل می کنند لیس من عبد مومن الا و فی قلبه نوران نور خیفة و نور رجاء... بنده مومن خدا دو نور در قلبش روشن است، نور ترس از خدا و نور امید به خدا و توازن بین این دو هست.این مطلب این موضوع را می رساند که انسان مومن باید نسبت به خوف و رجا شخصیتی متوازن داشته باشد. برخی در زمان ما با گرایش امید دادن بی قید و جهت به مردم و گرایش رجای محض نسبت به گناهها التزام ندارند و این حتی به برخی منبرها متاسفانه کشیده شده همانطور که عکس قصه هم هست و ایجاد یاس از رحمت الهی هم از گناهان کبیره است.

... ادامه مطلب

لزوم تشکیل دولت اسلامی به عنوان یکی از عوامل ایجاد تمکین و اقتدار که از شرایط جهاد است.

توضيح عبارات امام قدس سره الشریف در کتاب البیع :

اگر نمی شود حکومت اسلامی تشکیل داد مگر اینکه همه فقها قیام کنند و حکومت اسلامی تشکیل دهند باز هم این قیام لازم است. اصل حکومت واجب کفایی است و تا زمانی که من به الکفایة وجود ندارد واجب است بر همه.

منصب فقها البته با وجود حاکم جور هم ساقط نمی شود اگر در تشکیل حکومت معذور باشند در عین حال هر کدام از فقها در زمان حکومت جور از بیت المال گرفته تا اداره امور و جهاد و غیره ولایت دارند. ... ادامه مطلب

منکرین بین ملازمه بین دولت و ولایت فقیه


بعد از اثبات وجوب دولت به حکم اولی و اینکه ادله اربعه دال بر وجوب دولت در اسلام است و اینکه ثابت شد - لا اختصاص لوجوب الدولة لعصر دون عصر و لا مکان دون مکان - و بعد اثبات ضرورت آن در عصر غیبت معلوم می شود ملازمه هست بین وجوب دولت و بحث ولایت فقیه بعد از اینکه دولت چنین اطلاقی دارد معلوم می شود اقامه حکم، واجب کفایی است.

منکرین بین ملازمه بین دولت و ولایت فقیه اینها ممکن است تمسک کنند به روایات ناهیه عن القتال، سیره ائمه، تقیه و مسئله حرمت به خطر انداختن جان.

جواب اجمالی این بود که این ادله خارج است از خود قاعده ملازمه و بابد معالجه شوند و در موارد شک به قاعده مراجعه می کنیم و قاعده هم اقتضا می کند وجوب السعی لاقامة حکم الله و اگر چنین ملازمه ای بین وجوب اقامه و ولایت فقیه نباشد تالی فاسدهایی دارد که هیچ کس به آنها قائل نیست.



اطلاق و وجوب وجوب اقامه حکم الله و ولایت فقیه ... ادامه مطلب

موضوع هجرت یکی از عوامل تمکین و ایجاد اقتدار

آیه دومی که اینجا دلالت می کند بر حرمت ضعیف ماندن و وجوب حرکت برای نجات از ضعف آیه 21 سوره ابراهیم است که در روز قیامت گفت و گویی می شود بین ضعفا و مستکبرین (وَبَرَزُواْ لِلّهِ جَمِيعًا فَقَالَ الضُّعَفَاء لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُواْ إِنَّا كُنَّا لَكُمْ تَبَعًا فَهَلْ أَنتُم مُّغْنُونَ عَنَّا مِنْ عَذَابِ اللّهِ مِن شَيْءٍ قَالُواْ لَوْ هَدَانَا اللّهُلَهَدَيْنَاكُمْ سَوَاء عَلَيْنَآ أَجَزِعْنَا أَمْ صَبَرْنَا مَا لَنَا مِن مَّحِيصٍ)

مستضعفین به مستکبرین می گویند ما پیروان شما بودیم. مستکبرین پاسخ می دهند اگر خدا راه را به ما نشان می داد که چگونه از عذاب نجات پیدا کنیم ما هم راه را نشانتان می دادیم و ما و شما اینجا فرقی نداریم.
... ادامه مطلب

ارسال سوال